Cykling i bjerge

Træning og vægt

Det er i bjergene, at den ultimative glæde ved at cykle kan opleves. Men det bliver sjovere, jo bedre din træningstilstand er. 5-10 kg overvægt nedsætter din ydeevne voldsomt, hvis du er vant til danske landeveje. Mange har oplevet en lille og let cykelkammerat, som man maltrakterer efter behag på hjemlige veje, forsvinde ud af synsfeltet, når det går opad.

Påklædning

Hjelm er obligatorisk, men også briller er vigtige. Hvis man får noget i øjet på en nedkørsel ved høj hastighed, kan det få fatale følger.
Medmindre det er rigtig sommer og varmt, bør du altid medbringe en windbreaker i cykeltrøjens baglomme, selv når stigningerne kun er 3-400 højdemeter. 5-6 km nedkørsel i fx 10 grader er en rigtig kold affære, når man har kørt opad i 15-20 min. og er gennemblødt af sved. Og selv i den varmeste sommer bør man ved kørsel i høje bjerge (over 1.000 meter) huske sin windbreaker til nedkørsler.

Gear

For høj gearing kan ødelægge bjergkørsel. Det er en udbredt misforståelse blandt motionister, at pedalerne skal mases ned på samme måde, som man ville gøre på en dansk bakke. Det er bedst med en gearing, som tillader dig at køre med en kadence på mere end 80. Er den langsommere, bliver du hurtigere træt og kan få ondt i ryggen. Medmindre du er eliterytter, er et compact kranksæt med 50-34 eller 50-36 gearing velegnet til bjerge. En nogenlunde trænet rytter vil med en 12-25 cassette kunne klare sig i det meste terræn, men på de hårdeste stigninger i bjerge kan det være nødvendigt med en 13-27 cassette – eller en 13-29, der dog kræver en bagskifter med medium lang arm.
Man skal ikke spare et lettere gear til, hvis det skulle blive værre. Når først benene er smadret af et for stort gear, kommer man sig ikke igen. Kør altid i det gear, der passer til forholdene.

Hjul og dæk

Kontroller bremseklodserne hver dag, når du kører i bjerge. De må ikke være slidte. Det samme gælder dine dæk, som bør efterses hver dag for skår. En punktering i et sving på en nedkørsel kan have helt andre og alvorlige konsekvenser, end hvis man udsættes for den på landevejen mellem Tarm og Sdr. Omme. Glem proffernes høje carbon-hjul med lukkede ringe. Motionister bremser langt mere end en professionel, og carbon-hjulenes bremseegenskaber er en del dårligere end alu-hjuls. Selv blandt profferne er der mange, som i bjerge foretrækker alu-fælge. Lukkede ringe har den fordel, at de ved punktering i et sving bliver siddende på fælgen, mens en åben ring risikerer at blive revet af. Men for ryttere med mangelfuld køreteknik på nedkørsler, og som derfor bremser meget, kan fælglimen som følge af varme blive opløst, så ringen løsner sig, og det er farligt.

Opkørsel

Hold en kadence på over 80, så trættes musklerne mindst. Begynd ikke en stigning aggressivt. Overmod straffes ubønhørligt. På en 15 km stigning kan det samme tempo, som i starten føltes som ren ferie, på de sidste 5 km opleves som en grusom pinsel. Du skal afholde dig fra at komme i det røde felt, medmindre det er dagens sidste stigning. Så kan du slippe godt fra at gøre det de sidste 10-15 min. Hvis man starter en lang opkørsel med en rytme, hvor man hele tiden føler et overskud, vil man længere oppe ad bjerget hale mange af dem i land, som startede stigningen for fuld skrue.

Nedkørsel

Det er fristende at fyre den af nedad, men det er farligt. Især når der er almindelig modkørende trafik. Mange ryttere kommer hvert år alvorligt til skade, fordi de i kådhed giver den for meget gas. Du bør aldrig køre hurtigere ind i en kurve, du ikke kan overskue, end at du altid kan bremse og korrigere, såfremt kurven pludselig viser sig at være skarpere, end du troede, eller der kommer en modkørende, som skærer svinget. Før et sving skal der bremses hårdt med begge bremser, mens der rundt i selve kurven bremses med forbremsen og kun ganske let med bagbremsen. Der må ikke bremses hårdt med bagbremsen, når du er i en kurve på en nedkørsel, da du så risikerer at blokere baghjulet, så cyklen skrider ud, og du styrter. Kører du med mørke brilleglas, så husk at skubbe brillerne op i panden, hvis der kommer en mørk tunnel på en nedkørsel. Det bedste og sikreste er at tage en nedkørsel ca. 20 meter efter en dygtig (men ikke for dristig) nedkører, som kender terrænet, så du hele tiden kan læse hans manøvrer et par sekunder, før du selv er på samme sted.

 

Fra bikbuster.dk

Skriv kommentar